Citronpinnar & Muscovadokakor

Började dagen med att göra en födelsedagstårta som jag,Måns och Pelle avnjöt tillsammans med min vän som fyllde år en dag innan mig. Trevligt!
Citronpinnar ca 50 st
1 dl strösocker
4 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
200 gr kallt smör
1 äggula
rivet skal av en citron
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda socker, mjöl och bakpulver. Skär smöret i kuber och nyp ihop allt till en smulig deg. Tillsätt äggulan och citronskalet. Arbeta ihop till en smidig deg.
Dela degen i 4 bitar.
Rulla varje bit till en fingertjock längd och skär den i ca 5 cm långa bitar.
Lägg på plåt med papper. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter och låt svalna på plåt.
När de svalnat så ringlar du över smält mörk choklad. Låt stelna.
Om du vill frysa in kakorna så vänta med att ringla över chokladen.
Mucovadokakor (eller "paddor" som jag fick till..)
ca 15-20 st
2 1/2 dl mörkt muscovadosocker
200 gr rumstempererat smör
1 ägg
2 msk mörk sirap
5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
strössel
Sätt ugnen på 175 grader.
Rör socker och smör poröst. Tillsätt ägg och sirap och blanda väl.
Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver, vänd ner i smeten och rör ordentligt så alla klumpar försvinner.
Ta upp smeten på mjölat bakbord och forma till en rulle och platta till. Skär 15-20 sneda bitar.
Strö på strössel och lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda dem i ca 15-20 minuter. Låt svalna på galler.

Kommentarer
Postat av: Monica

Tack för god tårta! :) Kram

2012-05-24 @ 09:49:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0