Agnetas goda Rabarbersaft -recept

Fyll en tio liters hink med rabarber som du delat i mindre bitar varvat med två citroner som du tvättat och skivat. Häll över kokande vatten så det täcker. Sätt plastfolie över och ställ svalt i två dygn.
Eftersom min dag idag inte blev som jag tänkt mig(bakning och saftfix bla, inte akuten..)så hann det gå nästan tre dygn men det gör inget. 
Jag silar av saften i ett vanligt durkslag först så jag får bort rabarber och citron. Sedan silar jag det igen men lägger en kökshandduk i durkslaget så "grumset" inte följer med.
Rör ner nästan 2 kg strösocker, 1 påse vinsyra och 1 krm natriumbensoat(lös upp i lite kokhett vatten först). Rör till sockret löst sig helt.
Häll upp i rengjorda flskor. Kolla vilken fantastiskt härlig färg!
Saften håller sig inte så länge i kylen så jag brukar frysa ner i PET-flaskor och ta upp allt eftersom vi behöver. Nu har jag gjort lite i glasflaskor som jag tänkte sälja i Stenbrottet på lördag. Thats Why.
Det här är den godaste saften som finns, syrlig och smaskig! Tack Agneta för att du delade med dig av receptet;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0