Dagens lunch/middagstips - recept

Enligt min matsedel på jobbet idag skulle det vara Minestrone. Men av nån märklig anledning så hade jag Gulaschgryta i huvudet när jag började hacka i morse....så det blev en blandning helt enkelt och det blev smaskens tillsammans med nybakt bröd.
Härligt grönsaksfat(rivna morötter, paprika i olika färger) som väntar på att få fräsas tillsammans med lök & vitlök, som sedan blandades med nötfärs av glad kossa(hon var iallafall glad ända fram till Domedagen...) från Brunkulla Gård. Fräs tills färsen är klar, ös i nästan färdigkokta potatistärningar. Krydda med mycket spiskummin, VP, salt, kycklingbuljong, paprikakrydda, tomatpuré och lagerblad. Låt allt puttra en kvart tjugo minuter, smaka av om det behövs mer av något.
Ett tips på lite extra gott är att klicka ner lite smaksatt Creme Fraiche.
Eftersom det egentligen skulle vara soppa, inte gryta, så bakade jag såklart bröd idag.
Till 2 runda brytbröd:
1 pkt jäst(50g)
5 dl vatten,37 grader
1/2 dl flytande margarin
1 1/2 tsk salt
1 msk solroskärnor
2 dl havregryn
800g(ca 13 dl) vetemjöl
Lös upp jästen i vatten, blanda ner övriga ingredienser men spar ca 1 dl av mjölet till utbakningen.
Arbeta i maskin minst 5 minuter el dubbel tid för hand. Låt jäsa till dubbel storlek,ca 30 min.
Ta upp och knåda lite på bakbord. Dela den i 2 x 14 bitar. Rulla till bullar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Börja med tre bullar i mitten och sen de övriga i en ring runt om, inte för tätt men ändå så att de kan jäsa ihop. Låt jäsa under duk ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med vatten, strö gärna över lite gryn och solrosfrön. Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter. Låt svalna under bakduk.
Lycka Till!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0