Godaste julskinkan! - recept

Idag blev det dags för julens godaste och kanske det enda jag behöver på julen..julskinkan!
Använder ett recept jag fått av min kollega, Marie, som är sagolikt gott. Självklart så använder jag en ekologisk skinka, står knappt ut med tanken om hur grisarna behandlas!! Receptet ser ut så här:
3-4 lagerblad
1 msk hel kryddpeppar
1/2 msk hel kryddnejlika
1 msk rosmarin
1 msk mejram
Krossa allt i mortel.
Gnid in skinkan med kryddblandningen.
Lägg tillbaka svålen.
Knyt igen ordentligt och kör inlindad i aluminumfolie i ugn. Sätt i termometer och kör på 175 grader tills skinkan är mellan 70-75 grader, beroende på hur "torr" du vill ha den.
Fick en överaskning idag när jag var till min moster och önskade God Jul. Jag fick några gamla karotter som min mormor och morfar hade:)
Tror faktiskt att jag känner igen och kommer ihåg mönstret nu när jag ser det. Blir nog tomtegröt serverat i den här i julhelgen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0