Dags att bjuda tillbaka - recept på Fläskytterfilé med klyftpotatis och världens godaste chokladsås!

Det är väl inte mer än rätt att bjuda tillbaka när man varit bortbjuden på mat. Och eftersom mamma och pappa bjöd på allt på julafton så fick dom komma hit och äta med oss idag.
Hittade ett recept i nyaste Buffé som jag modellerade om lite.
225 grader varm ugn.
till 4 pers behövs:
900 g potatis i klyftor
150 g champinjoner i kvartar
1 klyftad rödlök
1 pressad vitlök solo (mumsigt med mycket vitlök och bra i förkylningstider)
Lägg potatisen på plåt och ringla över olja, salt och peppar. Kör ca 10 minuter i ugn. Fyll på med champinjoner, vitlök och rödlök.
Blanda runt allt ordentligt och kör i ugn ca 10 minuter till.
Lägg på ca 500 g fläskytterfilé som är skurna i tunna skivor (skulle vara kassler, men det passar inte riktigt min smak...).
Blanda runt försiktigt igen. Låt gå ytterligare 10 minuter.
Strössla över 150 g haricot vers och låt dem få lite färg, ca 5 minuter.
Lägg upp allt på ett vackert fat och strö över färsk persilja.
 
Till detta serverar man en god sås:
Koka upp 2 dl grädde
2 dl creme fraiche
2 msk soja
1-3 tsk(beroende på hur stark man vill ha den) sambal oelek
Jag redde min sås med lite maizena för jag gillar när den är något tjockare. 
Till förrätt åt vi kavring med vår egen goda fiskröra med rökt regnbåge, hjortron, messmör mm. 
Grabbarna satt på nålar för de skulle få åka till Ladängen för att inviga sina julklappar, årskorten i skidbacken:) 
Mumsigt värre! 
Världens godaste chokladkolasås har jag fått recept av finaste Malin en gång i tiden. Har ärligt talat aldrig ätit en godare sås till glass och maränger!
Som tur är så blev det lite kvar i byttan:) Då ställer man in det i en väldigt neutral burk i kylen(så ingen annan i familjen fattar vad det är i den) och så kan man gå och ta en sked lite då och då tills den är helt slut;)

Malins Goda Chokladsås

100 g  smör

1 dl grädde

1 dl ljus sirap

2 dl socker

2 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

Smält smöret i kastrull. Tillsätt övriga ingredienser och koka upp.

Låt sjuda i ca 10 minuter.

Servera till god vaniljglass och maränger.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0