Varde ljus

Idag har dagen gått i ljusets tecken, hela dan.
Har haft finfint besök av goda vänner och fick äntligen duka lite fint på vardagsrumsbordet. Det har nämligen i flera veckor varit pingisbord och Monopolspels-yta och syhörna;)
Men nu fick vi fika god tårta som Måns Gudfamilj gjort och tända en massa ljus och se så fint det blev.
Passade på att testa mina nya fina ljusstakar och det tippade inte trots att det var tolv pers runt bordet, varav sju(alltså 14 fumliga händer)barn. Tänker att man kan om man vill, limma fast dem på tex ett zinkfat. Ja, inte barnen utan ljusstakarna;)
Barnen fick fortsätta känna av sommaren trots höstruskväder.
De drack Agnetas rabarbersaft till tårtan.
Agneta är en av mina äldsta vänner, våra mammor låg på BB samtidigt och sedan har våra vägar korsats både i skola och egna barnafödanden:)
Här är receptet som jag fått av henne på den godaste rabarbersaften ever.
3 kg rabarber skuren i ca 2 cm stora bitar = full 10 liters hink
2 citroner i skivor
Varva rabarber och citroner i hink och häll över kokande vatten till hinken är full.
Låt stå svalt i 2 dygn. Sila i durkslag. Häll i 2 kg socker(går att ta lite mindre), för tills sockret är upplöst.
Lös upp 1 påse Vinsyra och 1 krm natriumbensoat i lite hett vatten och rör ner i saften.
Fyll i petflaskor och stoppa i frysen. Är inte så bra hållbarhet så det är perfekt att ha i frysen och ta upp en flaska då och då under vintern tills man kan njuta av nya rabarbrar till våren igen.
Måns njöt av att få fylla 3 år igen! Det är ju över en månad sen han fyllde men eftersom Gudmors familj inte kunde komma då så blev det firande idag oxå. Man kan ju aldrig få för mycket tårta...väl?!
Mer ljus blev det i "Kakbua" när jag efter mycket pill och jox fick till mina "lampor". Jag har länge tänkt göra dem men inte orkat ta tag i det. Men nu hänger dom där, perfekta till lokalen.
Sen pimpade jag ljusstakarna där ute lite.
Men nu släcker jag för idag...dags att natta efter en lång men trevlig dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0