Ketchupgryta

Här är ett till Guldkustinlägg!
Ja, idag har jag gjort Axels köttgryta med bulgur till. Och det är inte så läskigt som det låter på rubriken:) Det är en väldigt barnvänlig gryta som är jättegod, enkel och billig. Perfekt för oss småbarnsfamiljer med andra ord.

Ta nötkött, jag använde innanlår(vårt kommer från Brunkulla Gård där lyckliga kossor bor hos glada fd Guldkustaresmiley) och skär i små bitar. Bryn dem i smör och lägg över i gryta. Bryn gul hackad lök mjuk och lägg i grytan. Sprutta i ketchup efter smak, S & P och grädde. Det står ingen tid på kokningen men jag lät det puttra i 1 1/2 timme och det blev rätt lagom mört. Serverade bulgur till idag.

Gjorde morotsstavar som jag fräste i smör och vitlök, jammi! Och så testade vi kokta gulbetor igen.

Idag behövdes det bakas bröd igen så jag tog gröten som blev över imorse, rågflingegröt.

Blandade som en vanlig bröddeg.

ca 5 dl 37 gradigt vatten

ca 1 liter gröt

1 pkt jäst

ca 1 1/2 dl lingonsylt

1 tsk salt

ca 1/2 dl linfrön

åsså vetemjöl tills degen är lagom degig, får inte bli för torr.

Jäs 40min, häll upp i papprad långpanna, jäs 40 minuter till. Kör i ugn, 225 grader i ca 30 minuter. Känn efter med sticka. Lägg på galler och låt svalna under bakduk.

 

Mycket cirka och ungefär....men jag har provat mig fram genom åren och ibland går det bra, ibland blir det hönsmatsmiley. Brödbak är ju inget för vardagsmorgnar kanske men på helgen är det ju härligt att få njuta av nybakt bröd på mellisfikat.

 

Smakelijk eten!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0